Czy HR to tylko ZZL? Czyli gdzie i jak szukać pracy studiując nauki społeczne?
Studia w zakresie nauk społecznych posiadają wiele specjalizacji, które umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności przydatnych w przyszłej pracy zawodowej. Szeroko rozumiany biznes oferuje studentom i absolwentom wiele możliwości. Studia dotyczące zasobów ludzkich łączą wiedzę z obszaru: psychologii ogólnej, motywacji, emocji, uczenia się z wiedzą na temat komunikacji w biznesie, rekrutacji, doradztwa zawodowego, motywowania i oceny pracowników, kształtowania ich ścieżek kariery i rozwoju odpowiednich kompetencji. Studia te, stanowią podstawę do pracy na stanowisku menedżera, przedsiębiorcy, pracownika działu marketingu lub zarządzania zasobami ludzkimi.
Poszukując pracy warto rozważyć pracę w:
- agencji konsultingowej,
- agencji reklamowej i PR,
- centrach badania opinii społecznej i badań marketingowych,
- działach personalnych,
- działach HR,
- marketingu,
- promocji agencjach pracy,
- firmach rekrutacyjnych,
- firmach doradczych i szkoleniowych,
- szeroko rozumianych mediach,
- organizacjach pozarządowych.
Jeżeli nie odpowiedziałeś sobie na pytanie, który obszar interesuje Cię najbardziej – zapraszamy do dalszej części artykułu. Znajdziesz tutaj informacje dotyczące możliwości w odpowiedzi na pojawiające się trendy na rynku pracy wraz ze wskazówkami, gdzie szukać ofert praktyk / staży i pracy.
Pamiętaj! Na Uczelni działa Biuro Karier, w którym możesz umówić się na spotkanie z doradcą zawodowym, by dowiedzieć się więcej na temat swoich predyspozycji, zainteresowań oraz obszarów, które warto rozwijać w kontekście wyboru zawodowego.
ZACZYNAMY
Jeśli nie masz jeszcze doświadczeń zawodowych warto zacząć od oferty praktyk, staży czy wolontariatów. Ich ofertę znajdziesz:
- w twoim Biurze Karier (firmy często przesyłają oferty typu entry-level jobs do biur karier kierując się opiniami o uczelni oraz wykładanymi na niej kierunkami). Aby zapewnić szybki dostęp do aktualnych ofert zapraszamy na naszą grupę na Facebooku.
- Miesiące: marzec-maj to czas otwierania programów stażowych przez duże firmy. Jak dowiedzieć się która firma ogłasza nabór? wybierz interesującą Cię firmę i sprawdź zakładkę Kariera.
- Wybierz się na Targi Pracy w twoim mieście (to doskonała okazja by porozmawiać o warunkach stażu, oczekiwaniach pracodawcy oraz by zaprezentować się i sprawdzić czy chcesz pracować w konkretnej firmie). Wiele uczelni organizuje swoje targi lub uczestniczy w targach organizowanych przez duże organizacje typu: AIESEC, Dni Kariery itp. Wejdź na stronę tych targów znajdziesz tam wiele inspiracji do poszukiwań.
- Poznaj społeczność uczestnicząc w meet up’ach np. HR na Deser – celem wydarzeń tego typu jest dzielenie się wiedzą branżową łącząc ją z poznawaniem osób funkcjonujących w danym środowisku. Biorąc w nim udział masz możliwość dopytać o blaski i cienie pracy np. na stanowisku rekrutera.
- Inspiracji możesz szukać również w branżowych pismach tj. HR Standard, HR Influencers, Benefit, Personel i Zarządzanie (znajdziesz je w uniwersyteckiej bibliotece).
SZUKAMY
- Nieocenionym w ostatnich latach źródłem informacji o ofertach są media społecznościowe. Na Facebooku istnieje wiele grup typu: Praca w HR (tylko oferty pracy) lub grupy, gdzie możesz śledzić dyskusje doświadczonych rekruterów lub adeptów pracy w HR tj. Webski HR .
- Jeżeli czujesz, że Twoją ścieżką kariery może być praca trenera / szkoleniowca lub coacha – kluczowym będzie zdobywanie umiejętności w pracy z grupą i klientem indywidualnym. Praca z dziećmi lub młodzieżą w organizacjach pozarządowych może być do tego doskonałą okazją. Sprawdzaj oferty pracy wakacyjnej podczas obozów i kolonii, oferty świetlic środowiskowych, fundacji i stowarzyszeń.
- Kolejnym serwisem, gdzie poza ofertami pracy znajdziesz aktualne informacje ze świata biznesu jest LinkedIn. Stwórz konto, daj się poznać jako atrakcyjny kandydat uzupełniając profil, zbuduj sieć kontaktów i monitoruj oferty pracy oraz aktualności publikowane przez przedstawicieli interesujących Cię firm.
TRENDY
Biznes nie jedno ma imię, dlatego warto uważnie obserwować trendy, które wpływają na pojawianie się nowych stanowisk tj. np.:
- Employer Branding Specialist. Stanowisko to stanowi połączenie obowiązków rekrutera oraz osoby odpowiedzialnej za budowanie wizerunku pracodawcy w oczach kandydata. Jeżeli lubisz planować i organizować wydarzenia, cenisz sobie pracę w bezpośrednim kontakcie z klientem i radzisz sobie z Excelem oraz planowaniem budżetu – to może być praca dla Ciebie! Robota w EB to grupa na Facebooku, gdzie znajdziesz najświeższe ogłoszenia dla EB'owca.
- Specjalista ds. szkoleń i rozwoju - to może nie jest nowe stanowisko, ale mające coraz ważniejsze znaczenie dla organizacji. Osoba na takim stanowisku jest odpowiedzialna za diagnozowanie potrzeb edukacyjnych / rozwojowych pracowników, ich planowanie oraz wdrażanie. Taka praca wiąże się z koniecznością znajomości rynku pracy, potrzeb biznesu (jako klienta wewnętrznego), rynku szkoleniowego (także online), metod wspierania pracowników. Jest to stanowisko wymagające wcześniejszych doświadczeń / przygotowania w zakresie prowadzenia szkoleń, coachingu, umiejętności organizowania i planowania. Jest to wymarzona praca dla osób, które lubią wspierać innych, zmieniające się warunki pracy, działanie na wielu polach jednocześnie. Praca ta może być wykonywana jako niezależny trener, gdzie jednym z Twoim zadań będzie pozyskiwanie klientów bądź jako trener wewnętrzny w organizacji.
- Ciekawym zjawiskiem jest powstawanie nowych nazw stanowisk tj. Talent acquisition specialist, co oznacza dalej Specjalistę ds. pozyskiwania talentów lub Specjalistę do spraw rekrutacji, Happiness officer, Specjalista ds. benefitów. Pokazuje to, że praca HR'owca to nie tylko pozyskanie kandydata do pracy ale również kompleksowe dbanie o jego dobrostan w miejscu pracy. Dbanie o zespół może dotyczyć: organizowania imprez integracyjnych, mierzenia potrzeb w zakresie dodatków pozapłacowych, udzielania informacji na tematy dotyczące prawa pracy lub dbania o nastrój pracowników.
- W tej chwili w Polsce dość popularnym miejscem zaczynania pracy w biznesie jest segment firm BPO/SSC. Wiele firm zatrudnia osoby posiadające wiedzę psychologiczną, która w połączeniu ze znajomością języków obcych na wysokim poziomie jest przepustką do pracy w obszarach nowych technologii, obsłudze klienta, consultingu, zarządzania zespołami lub projektami.
- Kreacja będąca wynikiem znajomości mechanizmów psychologicznych oraz umiejętność wdrażania rozwiązań tj. umiejętność projektowania usług lub tworzenie strategii połączone ze znajomością sposobu funkcjonowania mediów tradycyjnych oraz mediów społecznościowych np. tworzenia treści stanowi podstawę pracy w tzw. digital’u np. na stanowisku Digitial Marketing Specialist.
To tylko kilka z morza możliwości, jakie czekają na Ciebie po tych studiach. Weź udział w spotkaniu doradczym, aby określić, który element HR interesuje Cię najbardziej: badawczy, miękki dotyczący pracy z kandydatami lub dbaniem o pracowników lub może dotyczący kreacji?
Zapraszamy do przygody zwanej budowaniem kariery zawodowej!