Rozpisz plan na sukces - jak szukać pracy w dziennikarstwie?

poradnik, dziennikarstwo, publicystyka, praktyki, praca, pismo
Dziennikarstwo najczęściej kojarzy się z pisaniem artykułów, nagrywaniem wywiadów i pracą w mediach, ale to tylko jedna z możliwych dróg po studiach. Poza dziennikarstwem prasowym, świat medialny oferuje wiele możliwości, zarówno związanych bezpośrednio z pracą dziennikarską, jak i takich, które wykorzystują narzędzia i kompetencje dziennikarza do innych celów. Mowa tu o pracy w szeroko pojętym biznesie i wykorzystaniu umiejętności m.in w działach: Marketingu czy Public Relations. Wybór specjalności wpływa na to, w jakim obszarze będziesz szukać pracy. W jej ramach będziesz szlifował/a umiejętności istotne dla danego obszaru. Z tego też powodu równolegle do zajęć na uczelni warto zdobywać doświadczenia zawodowe związane z interesującą Cię dziedziną. ⇒ Jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji o specjalizacjach dziennikarskich lub wsparcia w rozpoznaniu swoich predyspozycji, skontaktuj się z Biurem Karier na swojej uczelni i umów z doradcą zawodowym.

OD CZEGO ZACZĄĆ?

Zacznijmy od tego - skąd wziął się Twój pomysł na studiowanie dziennikarstwa i komunikacji społecznej? Czy jesteś osobą, która ma zmysł analityczny, myśli krytycznie i potrafi opisywać rzeczywistość? Czy wolisz kreować trendy? Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze must have w postaci umiejętności płynnego wykorzystania nowych technologii, zarówno od strony technicznej jak i merytorycznej oraz ponadprzeciętne zainteresowanie tym co się dzieje w świecie lub danym obszarze. Poza tym dobry dziennikarz i PR-owiec, czy specjalista/ka ds. marketingu to zazwyczaj osoba, która potrafi zbudować i wykorzystać sieć kontaktów. W tym zawodzie warto zdobywać doświadczenia od początku studiów. Zacznij od szukania ofert praktyk, staży lub wolontariatu. Jeśli chcesz przekonać swojego potencjalnego pracodawcę do zatrudnienia właśnie Ciebie, staż lub praktyka w danej dziedzinie bardzo Ci w tym pomoże. Gdzie zdobywać pierwsze doświaczenia?:

  • #PR Wiele można nauczyć się w organizacjach pozarządowych (WOŚP, Szlachetna Paczka, Integracja czy inne podmioty zajmujące się ważną społecznie tematyką). Sporo z nich potrzebuje wsparcia przy tworzeniu treści PR, prowadzeniu stron www, czy profili w mediach społecznościowych, które aby skutecznie informować i promować swoje działania potencjalnym grupom odbiorców. Pierwszym miejscem, które warto odwiedzić jest serwis ngo.pl wraz z jego zakładką ogłoszenia albo poszukać oferty dla siebie na stronie Centrum Wolontariatu. Wiele organizacji pozarządowych szuka wolontariuszy, praktykantów, stażystów, a często i pracowników. Warto o tym pamiętać, bo doświadczenie zdobyte w NGO jest wysoko cenione przez potencjalnych pracodawców. Innym źródłem, jeżeli zdecydujesz się na podjęcie pracy w obszarze PR ofert pracy możesz poszukiwać między innymi na stronie PRoto.
  • #marketing Jednym ze źródeł informacji nt. pracy w marketingu, są targi pracy, na przykład: Dni Kariery,  AIESECJOBICON etc. (Targi najczęściej odbywają się w październiku i marcu). To doskonała okazja, żeby porozmawiać z rekruterami z dużych firm i dowiedzieć się, jak wygląda ścieżka kariery i jakie są oczekiwania wobec kandydatów. Pamiętajmy jednak, że praca w marketingu to nie tylko copywriting, ale także prowadzenie badań rynkowych, a następnie ich analizowanie i wyciąganie wniosków. To również tworzenie strategii marketingowych, czy prowadzenie kampanii reklamowych wspierających sprzedaż jakiegoś produktu lub usługi.
  • Na wiosnę każdego roku (marzec-maj) duże korporacje ogłaszają nabór na kilkumiesięczne, letnie programy stażowe. Informacje o niektórych z nich znajdziesz na stronach tych firm oraz m.in. na stronie Program kariera. Podczas takiego stażu możesz rozwinąć kompetencje, a także przekonać się jak wygląda codzienność w dużej firmie.
  • Warto również rozwijać swoją znajomość SEO czyli optymalizowania artykułów pod wyszukiwarki. Obecnie w redakcjach internetowych wiedza z tego zakresu jest kluczowa.
  • Każdy/a ninja i wizzard ds. komunikacji powinna wiedzieć co się się w ich fachu dzieje i zmienia ”w trawie piszczy”, czyli być na bieżąco ze wszystkimi najnowszymi trendami, a także znać agencje mediowe i kreatywne. Zwróć uwagę na liczbę ofert w social media - to bardzo dynamicznie rozwijający się obszar. Oferty pracy znajdziesz na stronie RocketJobs.
  • #pracawredakcji Polecamy także kontakt z redakcją, wydawnictwem, firmą, w której chcesz zdobywać doświadczenie i zapytać o możliwość odbycia praktyk lub stażu. Rozbudowany system praktyk i staży dla studentów prowadzi na przykład TVN24, ale warto pamiętać też o mniejszych stacjach. Poszukaj ofert pracy na takich stronach jak WirtualneMedia.pl.
  • Rozwijaj umiejętności na własną rękę. Jeśli chcesz pracować w gazecie lub redakcji internetowej, staraj się jak najczęściej ćwiczyć pisanie. I nie chodzi tylko o teksty “do szuflady”. Jeśli np. interesujesz się piłką nożną, postaraj się "wkręcić" do redakcji kibicowskiego serwisu o Twoim ulubionym klubie. Takie doświadczenie świetnie wygląda w CV!
  • Jeśli interesujesz się mediami wizualnymi, warto opanować obsługę najpopularniejszych programów do montażu - np. Adobe Premiere Pro.
  • Buduj swoją markę. Jeśli lubisz pisać, załóż własnego bloga lub szukaj konkursów dla reportażystów i pisarzy. Jeśli chcesz pracować w telewizji, warto zastanowić się nad założeniem kanału na YouTube. W ten sposób oswoisz się z pracą przed kamerą, a być może zdobędziesz również popularność.
  • Pamiętaj, że zawsze możesz wyjść z własną inicjatywą! Redakcje chętnie wykorzystują wartościową i darmową treść. Jeśli Twój materiał będzie naprawdę dobry, możesz otrzymać propozycję stałej współpracy!
  • Skontaktuj się też z Biurem Karier - możesz tam otrzymać dodatkowe wsparcie w poszukiwaniu najlepszej dla Ciebie możliwości zdobywania kompetencji.

GDZIE SZUKAĆ OFERT PRACY?

  • Wymienione wcześniej strony to tylko kilka z wielu dostępnych opcji. Warto skorzystać z potęgi mediów społecznościowych. Na Facebooku istnieje wiele grup otwartych i zamkniętych dla ludzi szukających pracy i doświadczenia zawodowego; Praca w Social Media lub Praca dla copywritera freelancera, jak również Praca w mediach itp. Pojawiają się na nich oferty, które czasem nie są publikowane w innych miejscach.
  • Biuro Karier Uniwersytetu SWPS prowadzi serwis – możesz się tam też zarejestrować i zostawić informacje o sobie: kariera.swps.edu.pl
  • Dużo ofert pracy jest na znanych portalach lub stronach branżowych (takie jak wirtualnemedia.pll, Pracujwkulturze.pl,  proto.pl, grapevinejobs.pl itp.).
  • Przeglądaj strony swoich ulubionych portali informacyjnych, wiele z nich posiada zakładki Praca / Kariera / Współpraca. Od nich warto zacząć.
  • Stwórz swój profil na LinkedIn i nawiązuj tam kontakty, które pomogą Ci znaleźć wymarzoną pracę.

WSKAZÓWKI

  • Niezależnie od tego, jaką ścieżkę zawodową dla siebie wybierzesz, w każdej z nich pomoże Ci znajomość przynajmniej jednego języka obcego na poziomie min. B2. Dla wielu firm to jest nawet ważniejsze niż umiejętności i wiedza zdobyta na studiach.
  • Jeśli nie wiesz, jakie są możliwości pracy po danej specjalizacji albo w branży, która Cię interesuje; potrzebujesz wsparcia w określeniu, jakie masz umiejętności i mocne strony oraz jak je pokazać w CV i na rozmowie kwalifikacyjnej - umów się na spotkanie z doradcą kariery w Biurze Karier Uniwersytetu SWPS. Napisz do nas na adres: biurokarier@swps.edu.pl

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz tutaj.